Friday, October 17, 2008

efi-city:perjalanan pertama pencarian persepsi warga shah alam

sebanyak 45 penduduk shah alam yang perlu dicari untuk mengenalpasti persepsi mereka terhadap keefisyenan bandar. berdasarkan komposisi penduduk yang diperolhi daripada data penduduk pada tahun 20056 didapati penduduk shah alam telah melebihi 400 000 arang.
pada hari pencarian responden,16 oktober,perjuangan kumpulan kami yang terdir daripada mohd faizal(pejal) dan rifhan berjalan dengan perasaan yang gembira. namun, hanya sebanyak 23 orang yang dapat dicari pada hari pertama selama 5 jam tanpa rehat di sekitar pusat bandar shah alam. kekangan mencari penduduk bukan sahaja disebabkan faktor semulajadi(hujan)malah sudah semestinya lebih banyak disebabkan kesukaran mencari responden yang sudi bekerjasama.
bukan itu sahaja, kekangan responden untuk memahami soalan yang dituju mengakibatkan jawapan yang diperolehi seakan tidak menepati kehendak kumpulan kami.namun sebagai tugas kami berjaya menemu bual beberapa responden di samping menjawab soalan-soalan yang terdapat dalam borang soal-selidik. walaupun terdapat beberapa responden yang tidak berpuas hati dengan bilangan soalan yang banyak.
pada tengahari cuaca panas melancarkan permulaan kajian kami. namun, disangka panas hingga ke petang tapi hujan juga akhirnya menyebabkan kami sukar meneruskan pencarian responden.

HASIL AWAL

kesimpulan awal yang dapat dibuat berdasarkan keprihatinan responden yang memberi kerjasama adalah hampir keseluruhan responden rsa gembira tinggal di kawasan shah alam. namun dari segi kemudahan meraka kebanyakkan mendambakan peyelenggaraan yang consisten daripada pihak majlis yang bertanggungjawab. namun begitu, kesimpulan ini hanya kesimpulan awal bagi setengah jumlah responden yang berjaya ditemubual. malahan, ia dibuat berdasarkan

No comments: