Saturday, August 30, 2008

Pengisyhtiharaan Majlis Bandaraya Shah Alam




Bandaraya Shah Alam mula diisytiharkan sebagai perbandaran pada 10 Oktober 2000. Pengisytiharaan ini membuktikan Shah Alam telah berkembang pesat dari aspek pembangunan. Seterusnya menjadi bandaraya ke-7 selepas Bandaraya Kuala Lumpur, Dewan Bandaraya Kuching Utara, Majlis Bandaraya Kuching Selatan, Majlis Bandaraya Johor Bahru, Majlis Bandaraya Ipoh dan Majlis Bandaraya Kota Kinabalu. Di samping itu, Bandaraya Shah Alam menepati beberapa kriteria utama yang memboleh Shah Alam mendapat gelaran bandaraya. Sebagaimana kriteria-kriteria yang telah ditetapkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan tempatan iaitu mempunyai penduduk melebihi 400 000 orang, jumlah pendapatan tahunan melebihiRM 100 juta dan menjadi pusat pentabiran, perniagaan serta perdagangan. Namun begitu terdapat kriteria yang paling dominan sekali iaitu Shah Alam merupakan Bandar Ibu Negeri Selangor.
Justeru, Pihak Berkuasa Tempatan Shah Alam yang dahulunya Majlis Perbandaran Shah Alam kini turut dikenali sebagai Majlis Bandaraya Shah Alam(MBSA). MBSA mempunyai beberapa matlamat yang juga menjadi lambang kepada PBT Shah Alam tersebut menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada masyarakat bandaraya tersebut. Seterusnya mempunyai matlamat untuk menjadi PBT yang unggul kepada masyarakat dan pandangan dunia.

Tuesday, August 26, 2008

pihak berkuasa tempatan shah alam(perkhidmatan)

MBSA juga mementingkan perkhidmatan kepada warganya dengan cara menawarkan khimat yang cemerlang. Hal ini demikian kerana, perkhidmatan yang ditawarkan memudahkan warga Shah Alam untuk berurusan dengan mereka dengan kemudahan"hot line" dan khidmat pesanan ringkas(sms). Antara perkhidmatan yang terbaru disediakan adalah menawarkan sewaan harta-harta Majlis Bandaraya Shah Alam iaitu penyewaan harta kepada pihak swasta di dalam mahupun luar negara. slain itu, bagi penduduk yang memiliki kompaun boleh menyemak kompaum mereka melalui sistem pesanan ringkas. Malahan, setanding dengan era globalisasi pada zaman ini, MBSA dilihat begitu peka terhadap penawaran perkhidmatan secara online(e-perkhidmatan). Perkhidmatam-perkhidmatan ini secara kasarnya dapat membuktikan bahawa pihak MBSA mementinhkan kesenangan dan keselesaan warganya. Sebagai contoh, e-Aduan, e-Kompaun, e-Bayar dan e- Borang.